sandal logo

poli 12
  • Home
  • Ενημέρωση
  • Δελτία Τύπου
  • Εμπορευματικό κέντρο στο Κουλούρι, ανάπλαση της περιοχής του Σιδ. Σταθμού και διερεύνηση εναλλακτικής διέλευσης των αμαξοστοιχιών

Εμπορευματικό κέντρο στο Κουλούρι, ανάπλαση της περιοχής του Σιδ. Σταθμού και διερεύνηση εναλλακτικής διέλευσης των αμαξοστοιχιών

Εκτύπωση

Κοινωνικός Διαμοιρασμός:

• Απ. Καλογιάννης : Με συστηματική και αθόρυβη δουλειά, θέτουμε τις βάσεις για χρονίζοντα προβλήματα της πόλης

Την ικανοποίησή του για τη διαμόρφωση συγκεκριμένου οδικού χάρτη για τα χρονίζοντα θέματα που αφορούν την πόλη της Λάρισα και τον ΟΣΕ, εξέφρασε ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου κατά την οποία αναφέρθηκε στις δεσμεύσεις πλέον του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εταιρειών του ΟΣΕ.

190327 synenteyksi ose

Ο κ. Καλογιάννης αναφέρθηκε στις δεσμεύσεις που ανέλαβε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω του γενικού γραμματέας Θαν. Βούρδα στο πλαίσιο του πρόσφατου Αναπτυξιακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην Λάρισα και διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλιας και την εφημερίδα «Ελευθερία».

Ειδικότερα, οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις αφορούν τα εξής:

• Ανάπλαση ευρύτερης περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Λάρισας

• Μεταφορά του Σταθμού Διαλογής από την περιοχή Νεράιδας – Νέας Πολιτείας, στην περιοχή του Κουλουρίου, όπου στις προθέσεις των εταιρειών του ΟΣΕ είναι και η δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου με έμφαση στα αγροτοδιατροφικά προιόντα

• Εκπόνηση μελέτης για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για την σιδηροδρομική διέλευση μέσα από την πόλη (υπογειοποίηση, βύθιση και υπέργειες διαβάσεων, παράκαμψη της πόλης για τις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες κ.α.)

Ειδικότερα, στην συνέντευξη τύπου ο κ. Καλογιάννης, ο οποίος πλαισιώνονταν από τον αντιδήμαρχο Πολεοδομίας και Αστικής Ανάπτυξης κ. Δημ. Μαβίδη, τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Τα θέματα του ΟΣΕ εδώ και μερικές δεκαετίες προκαλούν πολλά προβλήματα στην λειτουργία της πόλης.
Γνωρίζετε, όσοι παρακολουθείτε από σχετικά κοντά τα θέματα του Δήμου, ότι εδώ και δυο χρόνια έχουμε ανοίξει τη συζήτηση με τις εταιρείες του ΟΣΕ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ σχετικές συζητήσεις και ενημερώσεις έχουν γίνει και στο Δημοτικό Συμβούλιο
Προσπαθήσαμε να ανοίξουμε και να πιάσουμε το νήμα για όλες τις μεγάλες διεκδικήσεις της πόλης, όπως είναι οι αδόμητοι χώροι (στρατόπεδα, θέματα ΟΣΕ). προχωρήσαμε με σοβαρότητα, μεθοδικά και υπευθυνότητα.
Βρισκόμαστε επίσης σε μια σημαντική συγκυρία κατά την οποία διαφαίνονται θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης εμπορευματικών φορτίων, ενώ λόγω της κεντροβαρούς της θέσης η περιοχή της Λάρισας ενισχύει το ρόλο της ως σημαντικού συγκοινωνιακού κόμβου της χώρας και στον τομέα των σιδηροδρόμων.
Σήμερα, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε πως υπάρχει μια κοινή συμφωνία, ένας οδικός χάρτης, για τη δρομολόγηση λύσεων σε σοβαρά και άλυτα επί δεκαετίες προβλήματα της πόλης.

Οσα θα αναφέρουμε αποτελούν δεσμεύσεις και εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως διατυπώθηκαν από τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου κ. Θάνο Βούρδα στο πρόσφατο αναπτυξιακό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Λάρισα και διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και την εφημερίδα «Ελευθερία» και οι οποίες παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.
Οι δεσμεύσεις και εξαγγελίες αφορούν σε τρία βασικά ζητήματα της πόλης που συνδέονται με τον ΟΣΕ.
Αυτά είναι τα εξής:
Ανάπλαση της περιοχής του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας. Ο σιδηροδρομικός σταθμός παραμένει στη θέση του και δεν υπάρχει ζήτημα μετακίνησης.
Εχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας από στελέχη της ΓΑΙΟΣΕ και υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου Λαρισαίων. Η ομάδα έχει ήδη πραγματοποιήσει την πρώτη της συνάντησης.
Ο ΟΣΕ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την εκπόνηση μελέτης σχετικά με την μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού διαλογής του ΟΣΕ (από την περιοχή της Νέας Πολιτείας, εκτός πόλης σε έκταση του ΟΣΕ στην περιοχή του Κουλουρίου.
Η συγκεκριμένη απόφαση συνδέεται άμεσα με τον σχεδιασμό της ΓΑΙΟΣΕ για δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου (agrologistics). Πρόκειται αναμφίβολα για μια σημαντική προοπτική για την Λάρισα, τη Θεσσαλία και ευρύτερα την Κεντρικής Ελλάδα.
Η ΕΡΓΟΣΕ άμεσα εκπονεί ειδική μελέτη σκοπιμότητας για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της Λάρισας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής διέλευσης μέσα από την πόλη.
Η μελέτη θα εκπονηθεί με πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς διασφαλίστηκαν σχετικοί πόροι και θα επικεντρώνεται στην εξέταση ρεαλιστικών λύσεων που αφ’ ενός θα μειώνουν την όχληση των κατοίκων, όπως για παράδειγμα θα συμβεί εάν υλοποιηθεί η βύθιση ή η υπερύψωση της σιδηροδρομικής γραμμής όπου απαιτείται.

Η μελέτη θα ανατεθεί εντός του Απριλίου 2019 και θα ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου του 2019. Ο ορίζοντας σχεδιασμού είναι το 2020, ώστε μέχρι το 2023 να μπορέσει η Λάρισα να αποκτήσει τις κατάλληλες σιδηροδρομικές υποδομές που θα εξασφαλίζουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την πόλη.

Τέλος, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών ο ΟΣΕ ξεκινάει το αμέσως επόμενο διάστημα τις εργασίες για την ασφάλιση των γραμμών σε περιοχές της πόλης.

Κυρίες και κύριοι
Θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου για τις συγκεκριμένες εξελίξεις. Είναι το αποτέλεσμα σοβαρής, ουσιαστικής, μεθοδικής και αθόρυβης δουλειάς που ξεκίνησε εδώ και τρία περίπου χρόνια. Οραμά μας είναι μια πόλη για τον άνθρωπο.
Χρειάζεται ακόμα πολύ και συστηματική δουλειά. Οι λύσεις θα δοθούν σε βάθος χρόνου. Ωστόσο, σήμερα έχουμε ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα ενεργειών και δράσεων.
Η δρομολόγηση όλων αυτών των θεμάτων, αποτελούν υπόθεση της πόλης και του Δήμου Λαρισαίων. Ασχέτως του αποτελέσματος των εκλογών του Μαίου, για την Λάρισα πλέον υπάρχουν ισχυρές δεσμεύσεις για να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα.
Εμείς ευελπιστούμε , είμαστε σχεδόν βέβαιοι, πως οι Λαρισαίοι θα αναγνωρίσουν την συνολική μας προσπάθεια και θα εμπιστευτούν εκ νέου, προκειμένου να συνεχίσουμε αυτό το μεγάλο έργο και την προσπάθεια που καταβάλλουμε σε όλα τα επίπεδα.

 

Απόσπασμα ομιλίας του Γ.Γ. Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Θάνου Βούρδα με θέμα: «Η Θεσσαλία κόμβος Μεταφορών - Ο ρόλος των Μέσων σταθερής τροχιάς ως πυλώνας ανάπτυξης»

...ο Σιδηρόδρομος στη Θεσσαλία προηγήθηκε της οικιστικής ανάπτυξης, η οποία δεν τον σεβάστηκε. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τη στασιμότητα προόδου στο σιδηρόδρομο για δεκαετίες δημιούργησε προβλήματα και δυσλειτουργίες.

Για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών και με γνώμονα την επίτευξη της μέγιστης ασφαλούς κυκλοφορίας το Υπουργείο και οι αρμόδιες σιδηροδρομικές εταιρίες (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) έχουν δρομολογήσει τις ακόλουθες δράσεις:

Η ΕΡΓΟΣΕ άμεσα εκπονεί ειδική μελέτη σκοπιμότητας για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της Λάρισας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής διέλευσης μέσα από την πόλη.

Η ανωτέρω μελέτη που θα εκπονηθεί με πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς διασφαλίστηκαν σχετικοί πόροι, θα επικεντρώνεται στην εξέταση ρεαλιστικών λύσεων που αφ’ ενός θα μειώνουν την όχληση των κατοίκων, όπως για παράδειγμα θα είναι λύσεις που θα μετακινούν τον Εμπορευματικό Σταθμό εκτός του πυκνοδομημένου αστικού ιστού και αφ’ ετέρου θα εξασφαλίζουν καλύτερες συνθήκες σιδηροδρομικής και οδικής κυκλοφορίας στην πόλη, όπως για παράδειγμα θα συμβεί εάν υλοποιηθεί η βύθιση ή η υπερύψωση της σιδηροδρομικής γραμμής όπου απαιτείται.

Η μελέτη στα συμπεράσματα της:

1. θα παρουσιάσει όλες τις δυνατές χαράξεις/ μηκοτομές της σιδηροδρομικής γραμμής μέσα από την Λάρισα,
2. θα υπολογίσει για κάθε λύση όλα τα σχετικά κόστη και τις αντίστοιχες ωφέλειες,
3. θα προτείνει ρεαλιστικούς τρόπους χρηματοδότησης.

Η μελέτη θα ανατεθεί εντός του Απριλίου 2019 και θα ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου του 2019. Ο ορίζοντας σχεδιασμού είναι το 2020, ώστε μέχρι το 2023 να μπορέσει η Λάρισα να αποκτήσει τις κατάλληλες σιδηροδρομικές υποδομές που θα εξασφαλίζουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την πόλη.

Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται ότι οποιαδήποτε λύση πρόκειται να υλοποιηθεί θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν τόσο τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας όσο και τους περιορισμούς, που προκύπτουν λόγω της ανάγκης συνεχούς λειτουργίας των σιδηροδρομικών γραμμών, δηλαδή της αδιάλειπτης, δηλαδή, ύπαρξης δρομολογίων και των γενικότερων Ελληνικών και Ευρωπαϊκών απαιτήσεων λαμβάνοντας υπόψη ότι η εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του βασικού Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Άξονα (άξονας Orient/East-Med).

Ο ΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ δρομολογούν άμεσα την εκπόνηση μελέτης για την μεταφορά του εμπορευματικού κέντρου (σταθμού διαλογής) από την σημερινή του θέση σε άλλη θέση, έξω από το κέντρο της Λάρισας. Συγκεκριμένα εξετάζεται η τοποθεσία «Κουλούρι» όπου υφίσταται ακίνητο έκτασης 300 στρεμμάτων περίπου επιπλέον των 100 στρεμμάτων που ανήκουν στο Δήμο.

Τα βήματα για την ολοκλήρωση της μεταφοράς είναι τα εξής:

1. η ανταλλαγή οικοπέδων,
2. η υλοποίηση μελέτης σκοπιμότητας – βιωσιμότητας για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου (agrologistics) και βέλτιστης διαχείρισης εμπορευματικού φόρτου,
3. η ανάπτυξη και υλοποίηση μελετών εφαρμογής,
4. η υλοποίηση των υποδομών.

Είμαστε θετικοί στην ανταλλαγή ίσης αξίας εκτάσεων και στην παραχώρηση για αξιοποίηση υφιστάμενων κτισμάτων.
Επιπλέον, η μελέτη αυτή θα λαμβάνει υπ’ όψιν και την δυνατότητα εναλλακτικής χάραξης της γραμμής έξω από το κέντρο της Λάρισας, για την εξυπηρέτηση των εμπορευματικών συρμών.

Κύριοι λόγοι που οδηγούν στην ανάγκη αυτή είναι:
1. Οι αναμενόμενοι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης εμπορευματικών φορτίων.
2. Η μείωση της όχλησης των κατοίκων ιδίως για τις μεταφορές κατά τη διάρκεια της νύχτας
3. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Λάρισας.

Δρομολογείται άμεσα μελέτη για την αξιοποίηση του περιβάλλοντος χώρου του σημερινού Επιβατικού Σταθμού που είναι ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Λάρισας. Επίσης θα εξετασθεί η αξιοποίηση άλλων εκτάσεων ιδιοκτησίας ΟΣΕ στην πόλη της Λάρισας.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της επικείμενης συνεργασίας μεταξύ ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και Δήμου Λαρισαίων, με στόχο την αξιοποίηση ακάλυπτης έκτασης στον περιβάλλοντα χώρο του Σ.Σ. Λάρισας, ιδιοκτησίας ΟΣΕ, προκειμένου να ωριμάσει και να ολοκληρωθεί το έργο διαμόρφωσης της έκτασης αυτής, προχωράμε στις εξής ενέργειες:

1. Συγκρότηση επιτροπής διαχείρισης και τεχνικού συντονισμού του έργου (διαμόρφωση προτάσεων, συμμετοχή στον σχεδιασμό, επίβλεψη εργασιών) από την ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
2. Συγκρότηση αντίστοιχης ομάδας εργασίας από το Δήμο Λαρισαίων, με στόχο τη συνέργεια με την ΓΑΙΑΟΣΕ, για την άμεση επίτευξη του έργου. (Την επόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί συνάντηση εκπροσώπων της ΓΑΙΑΟΣΕ με τον Αντιδήμαρχο Πολεοδομίας και Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Λάρισας).
3. Σχεδιασμός στρατηγικής υλοποίησης έργου με τη σύμπραξη των δύο ομάδων εργασίας που περιλαμβάνει:

• Κατάθεση σχεδιαστικών προτάσεων- λύσεων διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου Σταθμού, χωρικός προσδιορισμός επί χάρτου έκτασης υπό ανάπλαση.

• Έρευνα ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ορισμένης πλέον περιοχής
• Επισήμανση περιορισμών και ουσιώδη χαρακτηριστικών του έργου.
• Προσδιορισμός Τεχνικών και κατασκευαστικών λύσεων.
• Ανασκόπηση σκοπιμότητας σύνταξης Μελέτης Διαμόρφωσης Περιβάλλοντος Χώρου- Κυκλοφοριακής Συγκοινωνιακής Μελέτης.
• Εκτίμηση οικονομικού μεγέθους έργου, για λήψη αποφάσεων.

4. Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων, για την μετέπειτα πορεία του έργου, αλλά και το πλαίσιο της μεταξύ της συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων.
5. Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με δεσμεύσεις μεταξύ των τριών μερών για καθορισμό υποχρεώσεων.

Εν συνεχεία, η φάση της Υλοποίησης του έργου περιλαμβάνει:
• Ανάθεση της μελέτης (εάν κριθεί σκόπιμο) από τον Δήμο σε Ανάδοχο, σε συνεχή συνεργασία με τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑΟΣΕ.
• Οριστικοποίηση πρότασης με λεπτομέρειες σχεδιαστικές και τεχνικές από τον Δήμο, εγκεκριμένη από τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑΟΣΕ.
• Σύνταξη από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου του Φακέλου διακήρυξης της ανοιχτής δημοπρασίας για την επιλογή του Αναδόχου κατασκευής του έργου (Σύνταξη Τεχνικής Έκθεσης, προσμετρήσεων, προϋπολογισμού έργου, περιγραφικού τιμολογίου, τεύχη δημοπράτησης, Ε.Σ.Υ., Φ.Α.Υ., Σ.Α.Υ.).
• Διενέργεια ανοιχτής δημοπρασίας για την επιλογή του Αναδόχου κατασκευής του έργου.
Ανάθεση από τον Δήμο στον πλειοδότη Ανάδοχο της κατασκευής του έργου.

Η Υλοποίηση του έργου θα γίνεται υπό την επίβλεψη και το συντονισμό των ομάδων εργασίας.

Τέλος, το έργο θα παραληφθεί από τον Δήμο, τον ΟΣΕ και την ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και θα υπογραφεί Σύμβασης Παραχώρησης της ακάλυπτης έκτασης μεταξύ των δύο μερών, σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο ορίζεται από το Μνημόνιο. Στη Σύμβαση Παραχώρησης θα περιλαμβάνονται και οι όροι του υπογεγραμμένου Μνημονίου Συνεργασίας.

Η ένταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στις αστικές περιοχές γίνεται φυσικά με σεβασμό στη Στρατηγική μας για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα. Συγκεκριμένα, μάλιστα, στην πόλη της Λάρισας, ο παραπάνω σχεδιασμός για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό θα γίνει σε στενή συνεργασία με το Δήμο ο οποίος είναι πρωτοπόρος και βρίσκεται σε φάση υλοποίησης Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Παράλληλα, ο ΟΣΕ προχωρά άμεσα στη κατασκευή των κατάλληλων προστατευτικών μέσων ώστε να μην επιτρέπεται η πρόσβαση πολιτών προς την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή και όλες τις εγκαταστάσεις του και να παρέχεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια για το κοινωνικό σύνολο, για να μην αντικρίσουμε ποτέ ξανά θλιβερά φαινόμενα. Ήδη η σχετική εργολαβία είναι σε φάση υπογραφής και μέσα στον Απρίλιο αναμένεται η εγκατάσταση του αναδόχου.»

Επικοινωνία

ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
Ίωνος Δραγούμη 1
Τ.Κ. 41222

Τηλ. Κέντρο: 2413 500 200
E-mail: protokolo@larissa.gov.gr

Σχετικά

diavgeia m1

kairos 1